cak logo

MOJE DOKLADY A ORGANIZAČNÍ VĚCI

 

99. Jaké osobní doklady musím mít? A jak je získám?

Osobní doklady neboli průkazy totožnosti slouží hlavně k prokázání totožnosti, pro cestování do zahraničí nebo pro oprávnění k nějaké činnosti. Základními osobními doklady jsou občanský průkaz, cestovní pas a řidičský průkaz. Ne všechny však musíš mít.

 

Občanský průkaz musíš mít od svých 15. narozenin, pokud jsi občanem České republiky a máš zde trvalý pobyt. Vyřídit si ho můžeš u obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo v Praze u úřadu jednotlivých městských částí Praha 1 až 22 (nezáleží na místě tvého trvalého pobytu) a nejpozději do 30 dnů budeš mít občanský průkaz hotový. V tomto případě je to zdarma. Pokud potřebuješ získat občanský průkaz rychleji, můžeš ho za poplatek dostat do 5 pracovních dnů nebo do 24 hodin. K vydání tvého prvního občanského průkazu budeš potřebovat rodný list nebo cestovní pas. 

Mapu obecních úřadů s rozšířenou působností najdeš zde: https://www.mdcr.cz/orp.  

 

Pokud chceš cestovat do zahraničí, musíš mít platný cestovní doklad. Při cestě do některých států (hlavně států Evropské unie, ale i některých jiných) ti postačí občanský průkaz. Mimo tyto státy musíš mít cestovní pas. Ten si, stejně jako občanský průkaz, můžeš vyřídit u obecního úřadu s rozšířenou působností nebo u úřadů jednotlivých městských částí Prahy. K žádosti budeš potřebovat předložit doklad totožnosti (pokud už ho máš, tak občanský průkaz), a pokud ho nemáš, pak rodný list nebo jiný úřední doklad, na kterém je tvé celé jméno, datum narození a rodné číslo.

 

Podrobné informace o cestovních pasech najdeš zde. 

 

Pokud chceš řídit auto, skútr, motorku či jiné vozidlo, musíš k tomu mít řidičský průkaz.  Abys mohl získat řidičský průkaz, musí ti být 18 let a nejprve musíš úspěšně složit závěrečnou zkoušku v autoškole. Také o tento doklad si můžeš zažádat na obecním úřadu s rozšířenou působností nebo úřadech městských částí v Praze. S sebou si musíš přinést platný doklad totožnosti (typicky občanský průkaz), posudek o zdravotní způsobilosti a doklad o úspěšném zvládnutí zkoušky v autoškole, který nesmí být starší než 6 měsíců. 

 

Podrobné informace o řidičských průkazech najdeš zde.

 

Zpracovatel: Mária Kopecká

100. Jak si zařídit občanský průkaz a k čemu všemu ho potřebuju?

O vydání občanského průkazu si můžeš zažádat u kteréhokoli obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo v Praze u úřadu jednotlivých městských částí Praha 1 až 22. Nezáleží přitom na místě tvého trvalého pobytu.

Mapu obecních úřadů s rozšířenou působností najdeš zde: https://www.mdcr.cz/orp.

 

K vydání tvého prvního občanského průkazu budeš potřebovat rodný list nebo cestovní pas. Úřad, u kterého sis o občanský průkaz zažádal, ti ho vydá nejpozději do 30 dnů. V tomto případě je to zdarma. Pokud potřebuješ získat občanský průkaz rychleji, můžeš si zažádat o zrychlené vydání a ten bude hotový buď do 5 pracovních dnů anebo do 24 hodin (poplatek je buď 250, 500 nebo 1000 Kč). Tento „rychlý“ občanský průkaz si můžeš zařídit na výše uvedených úřadech, nebo také na pracovištích Ministerstva vnitra. 

 

Občanský průkaz je důležitý doklad, který prokazuje tvou totožnost, státní občanství a místo trvalého pobytu. Potřebuješ ho také k různým úkonům, jako jsou volby, uzavření smlouvy, žádost o dávky, cestování do některých zemí nebo zřízení bankovního účtu. Proto je dobré si občanský průkaz pořídit co nejdříve a pečlivě ho chránit.

 

Kompletní informace o občanských průkazech najdeš zde.

 

Zpracovatel: Mária Kopecká

101. Jak můžu získat řidičský průkaz?

Řidičské oprávnění tě opravňuje k řízení motorového vozidla. Toto oprávnění prokážeš řidičským průkazem. Toto oprávnění ti bude uděleno, pokud splníš podmínky stanovené zákonem o silničním provozu a pokud splnění těchto podmínek prokážeš. Zákonnými podmínkami jsou např.:

 

Dosažení minimálního roku věku pro řidičské oprávnění dané skupiny

 

Záleží, o kterou skupinu vozidel se jedná. Pokud se jedná o běžný automobil (nejvyšší povolená hmotnost je 3 500 kg a je určené pro přepravu maximálně 8 osob a řidiče), je věkovou hranicí 18 let. 

 

Pokud bys ale chtěl/a řídit auto už od svých 15 let, můžeš, ale platí zde omezení – motorové vozidlo nesmí převyšovat rychlost 45 km/h.

 

Zdravotní a odborná způsobilost vyžadovaná pro jednotlivé skupiny řidičského oprávnění

 

Zdravotní způsobilostí k řízení motorových vozidel je tělesná a duševní schopnost řídit vozidlo. Toto posoudí tvůj praktický lékař po lékařské kontrole. 

 

Odborná způsobilost k řízení motorových vozidel znamená úspěšné absolvování výuky a výcviku v autoškole. To obsahuje i složení závěrečné zkoušky, která se skládá z teoretické části (otázky týkající se pravidel silničního provozu) a praktické části (zkušební jízda). Cenu za absolvování výuky a výcviku si stanoví každá autoškola sama a mají ji většinou zveřejněnou na svých webových stránkách. 

 

Obvyklé bydliště na území České republiky nebo studium v délce alespoň šesti měsíců na území České republiky

 

Při žádání o vydání řidičského oprávnění nesmíš být ve výkonu sankce či trestu zákazu činnosti řídit motorová vozidla. Taky nesmíš mít zaznamenáno dvanáct bodů v registru řidičů a nesmíš být držitelem platného řidičského oprávnění uděleného jiným členským státem. 

 

Řidičský průkaz (prokazující získání řidičského oprávnění) ti vydá, za splnění všech podmínek, obecní úřad s rozšířenou působností (např. městský úřad nebo magistrát). K vydání řidičského průkazu musíš předložit platný doklad totožnosti (např. občanský průkaz nebo cestovní pas), průkazovou fotografii a žádost o vydání řidičského průkazu (kterou obdržíš u odbavovací přepážky registru řidičů u příslušného úřadu). Musíš předložit také posudek o zdravotní způsobilosti vydaný praktickým lékařem a dále doklad o odborné způsobilosti, tj. doklad o úspěšném složení zkoušky po absolvování autoškoly. O vydání řidičského průkazu můžeš žádat osobně či elektronicky prostřednictvím datové schránky.

 

Jsi povinen zaplatit poplatek za vydání řidičského průkazu, který činí 200 Kč, pokud jde o poprvé udělené řidičské oprávnění. Řidičský průkaz ti pak je vydán ve lhůtě do dvaceti dnů.

 

Zpracovatel: Tereza Hamplová

102. Jaké doklady potřebuji k otevření bankovního účtu?

To záleží na tom, jakou banku si zvolíš, protože každá banka má vlastní pravidla. Asi v každé bance ale budou potřebovat tvůj občanský průkaz. Některé banky vyžadují ještě jeden další doklad s osobními údaji (např. rodný list, cestovní pas, řidičský průkaz). Pokud ti ještě nebylo 18 let, některé banky mohou chtít, aby s tebou byl i tvůj zákonný zástupce.

 

Zpracovatel: Mária Kopecká

103. Kdo může chtít kopírovat nebo půjčit mé doklady, a kdy mám zpozornět?

Na své doklady musíš být opatrný a hlídat si, aby se nedostaly k někomu, kdo by je mohl zneužít. Pokud si je chce někdo zkopírovat nebo půjčit, musíš důkladně zvážit, jestli na to má právo.

 

Obecně platí, že kopie tvých osobních dokladů si někdo smí pořídit jen ve výjimečných případech. Možnosti a pravidla pro vytváření kopií osobních dokladů nebo veřejných listin jsou upravená zákonem. V dnešní době, kdy jsou k dispozici pokročilé technologické možnosti umožňující vytvořit kopii prakticky nerozeznatelnou od originálu, roste taky počet lidí, kteří chtějí tyhle možnosti zneužít. Pamatuj si dvě výjimky, kdy je možné si kopie dokladů pořizovat a uchovávat. Těmi výjimkami jsou případy, kdy pořízení kopie vyžaduje jiný zákon, nebo pokud dal držitel dokladu souhlas. Podobná ochrana a pravidla obezřetnosti platí pro i pro kopie veřejných listin jako je rodný list, oddací list, úmrtní list atd. 

 

Ten, kdo si přeje pořídit kopii tvého dokladu, musí prokázat existenci tzv. vážného důvodu. Tedy, musí tě přesvědčit, že pořízení dokladu je opravdu nutné. Před předložením dokladu k pořízení kopie je vždycky dobré si ověřit, zda je požadavek oprávněný.

 

Kopírování dokladů je obecně možné v následujících případech:

 

    1. Ze strany úřadů: Určité orgány veřejné moci mohou vyžadovat kopie dokladů například při vyřizování úředních záležitostí. 
    2. Zaměstnavatelé: Zaměstnavatelé mohou vyžadovat kopie dokladů při nástupu do zaměstnání z důvodu ověření totožnosti. 
    3. Banka, pojišťovna: Při otevírání bankovního účtu jsi vyzván k poskytnutí kopie dokladů z důvodu ověření identity a splnění opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. 

Žádosti o pořízení kopie, u kterých si musíš dát pozor:

 

    1. Bez odůvodnění: Pokud někdo žádá o kopii dokladu bez toho, aby byl schopen jasně vysvětlit, proč je to nutné, nebo pokud se zdá, že jeho důvody jsou nepřiměřené. 
    2. Nedůvěryhodné osoby: Pokud člověka, který si chce udělat kopie tvých dokladů neznáš, nebo neznáš organizaci pro kterou pracují, je vhodné být opatrný a pokusit se ověřit si, že požadavek je namístě. To platí taky v případě, kdy máš pochybnosti o tom, že daný člověk skutečně pracuje pro organizaci, kterou uvádí (někdo může třeba tvrdit, že pracuje pro státní instituci, přitom ale mluví s mnoha gramatickými chybami a tlačí na tebe).
    3. Online žádosti: Při online žádostech o kopie osobních dokladů je nutno se ujistit, že se jedná o důvěryhodný a zabezpečený způsob předávání informací (ověř si bezpečnost také online připojení).

Mysli na to, že každý případ žádosti o kopii osobního dokladu si zaslouží tvou pozornost a opatrnost. 

 

Pořizování kopií občanských průkazů a cestovních dokladů je upraveno v zákoně č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech a v zákoně č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech. 

 

Zpracovatel: Monika Křižánková

104. Co je to rodné číslo a kde ho najdu?

Rodné číslo je desetimístné číslo, které je tobě a každému člověku přiděleno při narození. Každý z nás má jiné rodné číslo, díky kterému se identifikujeme.

Skládá se z deseti číslic, dělitelných 11 beze zbytku, kdy prvních šest číslic označuje datum narození ve formátu RRMMDD (kde RR je poslední dvoučíslí roku, MM je měsíc, u žen zvýšený o 50 a DD je den). Druhá část rodného čísla uvedená za lomítkem je tvořena čtyřmi náhodnými číslicemi, které slouží k rozlišení osob se stejným datem narození.

Rodné číslo je důležité pro různé úřední úkony, jako je vydání občanského průkazu, cestovního pasu, řidičského průkazu nebo přihlášení k veřejnému zdravotnímu pojištění.

 

Rodné číslo najdeš na zadní straně občanského průkazu nebo na svém rodném listu.

 

Zpracovatel: Mária Kopecká

105. Jak získat rodný list nebo kopii rodného listu?

První český rodný list dostaneš ihned po narození, kdy jsi zapsán/a do takzvané matriky. Je to důležitý doklad, který prokazuje tvoji totožnost, tvé místo narození a uvádí tvé rodiče.

 

Pokud potřebuješ rodný list nebo jeho kopii, můžeš si ho vyžádat na matričním úřadě v obci, ve které ses narodil/a, a která tě tak eviduje ve své matrice. Můžeš tak udělat osobně, písemně poštou nebo elektronicky datovou schránkou.

Pro získání rodného listu je potřeba předložit vyplněnou žádost (není stanovena přesná forma, některé matriky mají na svém webu vzorové formuláře), doklad totožnosti (např. občanský průkaz, cestovní pas, řidičský průkaz), vědět svoje datum a místo narození a zaplatit poplatek 100 Kč.

 

Matriční úřad ti pak vydá rodný list nejpozději do 30 dnů od podání žádosti. Obvykle to ale bývá dříve.

Podrobné informace pak najdeš zde.

 

Zpracovatel: Mária Kopecká

106. Jak si zařídit zdravotní pojištění?

Pro získání zdravotního pojištění v České republice, které je povinné pro osoby s trvalým pobytem v zemi, si nejprve musíš vybrat, u které pojišťovny chceš být pojištěn. Zdravotní pojištění poskytují různé zdravotní pojišťovny, mezi které patří například Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky, Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky nebo Zaměstnanecká pojišťovna Škoda. Přehled a odkazy na zdravotní pojišťovny nalezneš zde: https://mzd.gov.cz/zdravotni-pojistovny-2/. Můžeš se rozhodnout podle výhod, které ti pojišťovna nabízí, např. příspěvky na sportovní aktivity.

 

Proces přihlášení pak obvykle zahrnuje osobní návštěvu pobočky pojišťovny a vyplnění formuláře s pracovníkem pojišťovny.

 

Zdravotní pojištění slouží k hrazení nákladů spojených s lékařskou péčí, včetně návštěv u lékařů, léků, operací a pobytů v nemocnicích. I když většina zdravotních výkonů a léků je hrazena státem, některé poplatky se mohou vyskytnout. Pojistné za zdravotní pojištění jsou povinni platit zaměstnanci, OSVČ i osoby bez zdanitelných příjmů. Za některé osoby, jako jsou např. uchazeči o zaměstnání nebo studenti do 26 let, hradí pojistné stát.

 

Je důležité udržovat aktuální informace u své zdravotní pojišťovny a hlásit důležité změny v tvém životě. Zaměstnanci mají povinnost informovat své zaměstnavatele, ostatní hlásí změny sami přímo své zdravotní pojišťovně do 8 dnů. Změnu zdravotní pojišťovny lze provést jednou za 12 měsíců k 1. dni kalendářního pololetí. Přihlášku k nové pojišťovně je třeba podat nejpozději 3 měsíce před požadovaným datem změny. Podle termínu, kdy o změnu požádáš, se staneš klientem nové pojišťovny buď k 1. červenci, pokud o přeregistraci požádáš mezi 1. lednem a 31. březnem; pokud o přeregistraci požádáš mezi 1. červencem a 30. zářím, staneš se klientem nové pojišťovny od 1. ledna. 

 

Zpracovatel: Monika Křižánková

107. Co je to trestní rejstřík a jak zjistit, jestli v něm něco mám?

Trestním rejstříkem je evidence fyzických osob (tj. člověk) a osob právnických (např. obchodní korporace), které byly pravomocně odsouzeny soudy v trestním řízení.

Nemusí se ale jednat pouze o soudy České republiky, ale za splnění určitých podmínek i o soudy cizozemské (pokud o uznání rozhodnutí cizozemského soudu rozhodl příslušný soud v České republice). Údaje o osobách, které byly pravomocně odsouzeny, se uchovávají 100 let od jejich narození. Uchovávají se i jiné skutečnosti, které jsou významné pro trestní řízení, např. informace o podmíněném zastavení trestního stíhání, informace o podmíněném odložení návrhu na potrestání či informace o odstoupení od trestního stíhání. 

 

Evidenci vede organizační složka státu, tj. Rejstřík trestů, jehož fungování je podřízené Ministerstvu spravedlnosti.

 

Z evidence je možné dělat tzv. výpisy. Ty slouží k tomu, abys zjistil/a, jestli je o tobě veden nějaký záznam nebo ne. Výpisy prokazují tvoji bezúhonnost, což znamená, že jsi v minulosti nebyl/a odsouzen/a za trestný čin. Výpisy se předkládají např. při nástupu do nového zaměstnání, když si chce zaměstnavatel ověřit, zda jsi jakožto nastupující zaměstnanec osobou bezúhonnou.

 

Výpis z evidence Rejstříku trestů můžeš získat elektronicky či osobně. Pokud jsi držitelem datové schránky, můžeš svůj výpis z evidence Rejstříku trestů získat kdykoliv a zdarma. Tato služba je bezplatně dostupná na Portálu veřejné správy (www.gov.cz) a je elektronickou obdobou výpisu, který je ale možné za poplatek ve výši 100 Kč získat v papírové podobě na kterémkoliv z kontaktních míst Czech POINT.

 

Žádost o výpis z evidence Rejstříku trestů můžeš podat i osobně, a to přímo u Rejstříku trestů či na kterémkoliv z kontaktních míst Czech POINT, ale také např. na obecním či městském úřadě. V zahraničí můžeš výpis z evidence získat na zastupitelských úřadech České republiky. Při osobní žádosti o výpis z evidence Rejstříku trestů je potřeba prokázat svou totožnost dokladem totožnosti (např. občanským průkazem nebo cestovním pasem).

 

Žádost za tebe může podat i někdo jiný, ale musíš ho k tomu zplnomocnit. Zmocněnec (osoba, kterou jsi zplnomocnil/a) pak při osobním podávání žádosti předkládá svůj doklad totožnosti a plnou moc. Plná moc musí obsahovat přesnou identifikaci tebe (zmocnitele) a zmocněnce, dále rozsah plné moci, tj. k čemu zmocněnce zmocňuješ (v tomto případě se tedy bude jednat o zmocnění k podání žádosti a k převzetí výpisu z evidence Rejstříku trestů), datum a podpis zmocnitele (potažmo i zmocněnce). Podpis musí být vždy úředně ověřen.

 

Zpracovatel: Tereza Hamplová

108. Jak se přihlásit k trvalému pobytu?

Místo svého trvalého pobytu nahlásíš v místě tohoto trvalého pobytu na obecním úřadě. V Praze a v tzv. územně členěných statutárních městech pak, kde není jeden obecní úřad, můžeš nahlášení provést na úřadech městských částí nebo městských obvodů.

Pro vyřízení trvalého pobytu je nutné přijít na příslušný úřad osobně, elektronická cesta není možná. Při ohlášení je potřeba vyplnit a podepsat

Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který je k dispozici na daném úřadě. Dále musíš předložit občanský průkaz nebo jiný doklad (např. rodný list). Také musíš doložit, že máš právo užívat daný byt nebo dům (např. nájemní smlouvu) nebo písemné potvrzení oprávněné osoby s úředně ověřeným podpisem o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Poplatek za změnu trvalého pobytu činí 50 Kč. Po vyřízení všech formalit bude místo trvalého pobytu zapsáno do evidenčního systému obyvatel do 3 dnů.

 

Na místě, kde máš trvalý pobyt, nemusíš zůstávat pořád. Stejně tak není nutné, aby sis měnil trvalý pobyt při každém stěhování na nové místo. Informace o adrese trvalého pobytu slouží pouze k evidenčním účelům, z přihlášení k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k nemovitosti.

Údaj o trvalém pobytu je ale důležitý, neboť na tuto adresu ti budou doručovány dokumenty od úřadů a soudů. Musíš proto zajistit, aby se k tobě z místa, kde máš trvalý pobyt, vždycky všechna pošta včas dostala.

 

Zpracovatel: Monika Křižánková

109. Co je to elektronická identita a jak ji získat?

Elektronická identita je jakýsi virtuální občanský průkaz, který ti umožní jednoznačně se identifikovat v online prostředí. Je to unikátní identifikační údaj, který dokazuje, že jsi to právě ty a nikdo jiný. S touto identitou se můžeš snadno přihlásit do různých online portálů státní a veřejné správy, což ti ušetří spoustu času, protože můžeš vyřizovat věci z pohodlí svého oblíbeného místa.

 

Máš několik možností, jak elektronickou identitu získat:

    1. Pokud používáš internetové bankovnictví, pravděpodobně už máš i elektronickou identitu.
    2. Můžeš si ji založit pomocí Mobilního klíče.
    3. Další možností je vytvoření účtu MojeID.
    4. Elektronickou identitu můžeš také získat prostřednictvím datové schránky.

 

Podrobné návody, jak si identitu občana pomocí výše uvedených nástrojů založit, najdeš na adrese: https://www.identitaobcana.cz/

 

Zpracovatel: Monika Křižánková

110. Co když potřebuji sociální dávky, jak je zažádat?

Veškeré informace o dávkách nalezneš na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí – www.mpsv.cz.  

 

Najdeš tady informace k dávkám státní sociální podpory (přídavek na dítě, rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, porodné a pohřebné), dávkám pomoci v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, mimořádná okamžitá pomoc), náhradnímu výživnému a další.  

 

Pokud si chceš orientačně zjistit, na jaké dávky a v jaké výši máš nárok, můžeš využít aplikaci Sociální poradce (uradprace.cz) https://www.uradprace.cz/web/cz/socialni-poradce.

 

Žádost o dávku vyřizují krajské pobočky Úřadu práce. Tuto žádost musíš podat na předepsaném tiskopisu, což je formulář, který musíš vyplnit. Formuláře žádostí jsou v elektronické podobě k dispozici na:
https://www.mpsv.cz/web/cz/formulare#statni-socialni-podpora.  

 

V případě nejasností se můžete obrátit na Callcentrum Úřadu práce 800 779 900.

 

Zpracovatel: Tereza Patočková

111. Jak si zařídit mobilní telefon nebo internet?

Pokud si chceš zřídit mobilní telefon nebo internet, je nutné si nejprve vybrat mobilního operátora a poskytovatele internetových služeb.

 

V ČR se mezi nejznámější řadí například: 

 

 

Pozor – ne každý operátor má zavedené služby všude po České republice a je možné, že tebou požadovanou službu v oblasti tvého bydliště neposkytuje. Tyto informace získáš na internetu nebo na pobočce daného poskytovatele. 

 

Operátoři poskytují několik služeb – je možné si buď předplatit měsíční služby (mobilní data, volání a SMS) v určitém limitu (tzv. paušál) a platit daný fixní paušál bez ohledu na to, zda dané služby v měsíci využiješ, nebo si vybrat předplacené karty, u kterých si nabiješ kredit a platíš jen tolik, kolik reálně využiješ. 

 

Všechny služby můžeš objednat přes webové stránky operátorů nebo poskytovatelů nebo si vše zařídit osobně na pobočce, kde ti poradí školený pracovník. Každý operátor nebo poskytovatel má zřízenou i zákaznickou linku, kde se můžeš zeptat na další informace. 

 

Nemusíš mít zřízený mobilní telefon u stejné společnosti jako internet, ale většina poskytovatelů nabízí výhodné balíčky tarifů do mobilu a výhodné ceny internetu domů a další služby. Je vhodné to neuspěchat a zjistit si informace a možnosti, co nabízí poskytovatelé a mobilní operátoři a následně vybrat to, co je pro tebe nejlepší.

 

Zpracovatel: Anežka Selingerová

112. Co když potřebuji cestovat do zahraničí? Jak si zařídit pas?

Pokud plánuješ cestovat do zahraničí mimo Evropskou unii a Schengenský prostor, potřebuješ cestovní pas. Pokud cestuješ pouze do zemí Evropské unie, vystačíš si jen s občanským průkazem.

Než se vydáš na cestu, je dobré zkontrolovat, zda je pro danou destinaci vyžadován cestovní pas, nebo jestli postačuje občanský průkaz. Informace o potřebných cestovních dokladech pro konkrétní zemi najdeš na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí:

https://www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/podminky_vycestovani_z_cr/cestovni_doklady.html 

 

Pro získání cestovního pasu navštiv kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností. Při žádosti o pas předlož občanský průkaz a další potřebné doklady, jako je například rodný list. Žádné formuláře vyplňovat nemusíš, stačí předložit potřebné dokumenty a nechat si pořídit pasovou fotografii přímo na místě.

 

Úředníci ověří tvoje údaje v informačním systému evidence obyvatel, a pokud je vše v pořádku, pořídí tvé biometrické údaje včetně fotografie a otisků prstů (pokud jsi starší než 12 let). Poté dostaneš žádost k podpisu a zaplatíš správní poplatek ve výši 600 Kč. Cestovní pas by ti měl být vydán do 30 dnů od podání žádosti. Pokud ho potřebuješ rychleji, můžeš si za příplatek zajistit urychlené vyhotovení. Pokud jsi starší než 18 let, pas ti bude platit 10 let, než si budeš muset vyřídit nový.

 

Zpracovatel: Monika Křižánková

113. Kdo je notář a kdy ho mohu potřebovat?

Notář je právník pověřený výkonem notářského úřadu. 

 

Notář vykonává funkci soudního komisaře v dědickém (pozůstalostním) řízení, sepisuje veřejné listiny, přijímá listiny a peníze do notářské úschovy a vykonává další činnosti jako je např. sepisování smluv.

 

Na notáře se můžeš obrátit např. pokud potřebuješ sepsat závěť, uzavřít předmanželskou smlouvu nebo založit s.r.o. 

 

Seznam notářů a základní informace k notářským službám nalezneš na webových stránkách Notářské komory – www.nkcr.cz.

 

Zpracovatel: Tereza Patočková

114. Jak mohu změnit své jméno nebo příjmení?

Jméno, popřípadě jména, nebo příjmení si můžeš změnit. Pokud bys chtěl/a změnit své jméno/příjmení, musíš podat písemnou žádost na matriční úřad místně příslušný podle tvého trvalého bydliště.

 

Změna příjmení ti bude povolena zejména, pokud máš hanlivé nebo směšné příjmení anebo pokud pro to máš vážný důvod. Změna jména a příjmení se také provádí v souvislosti se změnou pohlaví, a to na neutrální jméno, pokud jsi zahájil/a léčbu pro změnu pohlaví, nebo na jiné jméno a příjmení, pokud jsi léčbu pro změnu pohlaví dokončil/a. 

 

Žádost o povolení změny jména nebo příjmení musí obsahovat:  

    1. jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství nebo vzniku partnerství žadatele, 
    2. rodné číslo, 
    3. tvé místo trvalého pobytu,  
    4. jméno, popřípadě jména, nebo příjmení, které sis zvolil/a, 
    5. údaj o tvém státním občanství
    6. odůvodnění. 

 

K žádosti se přikládá rodný list, doklad o místu trvalého pobytu a státním občanství. 

 

Správní poplatek činí 200 Kč v případě hanlivého nebo směšného příjmení, 300 Kč v případě cizojazyčného příjmení nebo změně na dřívější příjmení a 3 000 Kč v případě změny jména nebo příjmení v ostatních případech. Od poplatku je osvobozena změna jména a příjmení osoby v případě změny pohlaví. 

 

Příslušný matriční úřad je povinen rozhodnout ve věci do 30 dnů od zahájení řízení; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů. 

 

Bližší informace nalezneš na webových stránkách Ministerstva vnitra https://www.mvcr.cz/clanek/jmena-a-prijmeni-zmena-jmena-a-prijmeni.aspx.

 

Přesná pravidla pro změnu jména příjmení najdeš v § 72 a násl. zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů. 

 

Zpracovatel: Tereza Patočková

115. Co když potřebuji úředně ověřit dokumenty?

Úředně ověřit dokumenty (ověřit podpis nebo udělat ověřenou kopii) můžeš na jakékoli poště, která má přepážku Czechpoint, na obecním úřadě nebo u notáře.

Ověření na poště a obecním úřadě je levnější než u notáře.

Pro ověření podpisu budeš potřebovat doklad totožnosti (občanku nebo pas) a dokument, který podepisuješ. Dokument podepíšeš před člověkem, který podpis ověřuje, nepodepisuj ho dopředu. Pokud bys dokument již podepsal, bylo by možné jen uznat podpis za vlastní – v takovém případě je ověřeno, že jsi dokument podepsal ty, ale není ověřeno kdy, což může někdy vadit.

Pokud potřebuješ ověřenou kopii, doklad totožnosti nepotřebuješ. Musíš mít ale s sebou originál dokumentu, který chceš ověřit. Jeho kopie nestačí. Pokud potřebuješ ověřit hodně podpisů nebo udělat hodně ověřených kopií, je lepší se dopředu domluvit, aby na tebe měli dost času.

 

Zpracovatel: Jitka Kadlčíková

116. Kde získám informace o svých právech a povinnostech jako občan?

Pokud potřebuješ získat informace o svých právech a povinnostech jako občan, můžeš se obrátit na občanské poradny, které ti poradí s tvými problémy. Existuje také řada neziskových organizací, které ti mohou poskytnout obecné poradenství, případně poradenství zaměřené na nějakou oblast tvých práv a povinností. 

 

Pokud potřebuješ získat právní poradenství, můžeš se obrátit také na příslušné profesní komory, a to zejména Exekutorskou komoru (www.ekcr.cz), která má zřízenou bezplatnou právní poradnu nebo můžeš požádat o bezplatnou právní pomoc Českou advokátní komoru (www.cak.cz).

 

Zpracovatel: Alena Saydueva Knapová

 

117. Kde mohu najít užitečné informace a vyřídit sociální dávky online?

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) vytvořilo klientskou zónu Jenda, která umožňuje snadné a rychlé vyřízení sociálních dávek online.

Prostřednictvím Jendy můžete například:

      • Požádat o příspěvek na bydlení.
      • Žádat o přídavek na dítě.
      • Vyřídit rodičovský příspěvek.
      • Přihlásit se do evidence uchazečů o zaměstnání a požádat o podporu v nezaměstnanosti.
Vše lze vyřídit online. Přístup: jenda.mpsv.cz.

Přihlásíte se prostřednictvím Identity občana, například přes bankovní identitu nebo mobilní klíč eGovernmentu.

Po přihlášení vyberete požadovanou službu, vyplníte jednoduchou žádost a nahrajete potřebné dokumenty.

 

 

MOJE DOKLADY A ORGANIZAČNÍ VĚCI

Animace načítání